Educatieve partnerschappen

Omgeving | Samen groeien

Bij Evonik Antwerpen zijn we ons bewust van het belang van onderwijs en de impact die het kan hebben op de toekomst van de chemische industrie. Daarom zetten we ons in voor tal van educatieve initiatieven, van school- en bedrijfsbezoeken tot deelname aan programma's zoals STEMfluencers en 'Ondernemers voor de Klas'. We bieden ook praktijkervaringen aan door middel van stages, waarbij we jong talent de kans geven om hun vaardigheden te ontwikkelen in een echte werkomgeving.

Daarnaast werken we samen met scholen aan gezamenlijke projecten, waarbij we de creativiteit en innovatieve ideeën van studenten combineren met de expertise en middelen van Evonik. Deze projecten bieden een platform voor studenten om praktische oplossingen te ontwikkelen voor echte industriële uitdagingen, waardoor ze waardevolle ervaring opdoen die verder gaat dan het klaslokaal.

Onze inzet voor deze programma's is tweeledig: we willen jongeren enthousiasmeren voor wetenschap en techniek en tegelijkertijd bijdragen aan het oplossen van het tekort aan technisch geschoold personeel. Door onze deuren open te stellen en interactieve leerervaringen te bieden, krijgen studenten een uniek inzicht in de toepassing van hun studie en de levendige wereld van de chemie.

De directe interactie met onze professionals, die dagelijks werken aan innovatieve oplossingen, is onmisbaar om de nieuwsgierigheid van studenten te prikkelen. We hopen dat deze ervaringen hen inspireren om na hun middelbare school voor een loopbaan in wetenschap en techniek (STEM) te kiezen.

Onze medewerkers zijn gepassioneerd over hun werk en delen graag hun kennis met de volgende generatie. Door de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen, laten we jongeren zien hoe zij met wetenschap en technologie een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Evonik Antwerpen gelooft sterk in de kracht van deze samenwerkingen. Ze zijn niet alleen voordelig voor de studenten, maar vormen ook een investering in de toekomst van onze sector.

Bij Evonik Antwerpen geloven we sterk in de synergie tussen industrie en onderwijs. Daarom stellen we ons het hele schooljaar open voor de 'leiders' van morgen. Leerlingen en studenten zijn van harte welkom om de dynamische wereld van Evonik van dichtbij te ervaren. 

Onze bezoekers krijgen de kans om een dag lang ondergedompeld te worden in de fascinerende realiteit van een chemiebedrijf. We nemen hen mee op een interactieve rondleiding door onze productie-installaties, waar ze de kans krijgen om de complexiteit en de innovatie van onze processen te zien. Ze ontdekken hoe onze producten worden ontwikkeld, getest en uiteindelijk hun weg vinden naar een brede waaier aan toepassingen in het dagelijks leven.

Deze bezoeken zijn een educatieve ervaring. We bieden praktische inzichten in de chemische industrie en laten zien hoe duurzaamheid en economische groei hand in hand kunnen gaan. Onze experts delen hun kennis en passie, en beantwoorden vragen over carrièremogelijkheden, technologische vooruitgang en de rol van chemie in een duurzame toekomst.

Deze directe interactie met de industrie laat een onuitwisbare indruk achter op jongeren. Het stimuleert niet alleen hun interesse in wetenschap en technologie, maar het moedigt hen ook aan om na te denken over hun eigen toekomstige bijdrage aan de maatschappij.

Bij Evonik Antwerpen, geloven we sterk in de kracht van samenwerking tussen industrie en onderwijs. Daarom maken we ook deel uit van het project Port Xpert Industrie, een initiatief vanuit Havenwereld en dat zich richt op het inspireren van jongeren en het verbreden van hun horizon met betrekking tot de industriële sector.

Het project heeft als thema 'industrie' of 'shipping' en is ontworpen om een positieve blik op deze sectoren te werpen. Het doel is om jongeren niet alleen te inspireren, maar ook om hen te laten zien hoe dynamisch en innovatief in ons geval de industrie kan zijn.

De doelgroep van Port Xpert Industrie is de 3de graad van het secundair onderwijs, met een focus op doorstroom- en dubbele finaliteitsrichtingen binnen STEM: wetenschappen, chemie, biotechnologie, industriële wetenschappen, elektromechanica, koel- en warmtetechnieken, technologische wetenschappen, mechatronica en engineering. Dit programma is speciaal ontworpen voor scholen in de regio rond de haven, waaronder het Waasland en de provincie Antwerpen, waardoor het een directe impact heeft op onze lokale gemeenschap.

Als deelnemend bedrijf biedt Evonik Antwerpen expertise en begeleiding aan de jonge deelnemers. We verzorgen binnen dit project rondleidingen en speeddates, waarbij we onze kennis en ervaring delen om de studenten een realistisch beeld te geven van de industrie. Onze medewerkers staan steeds klaar om hun passie voor chemie en techniek over te brengen.

We zijn ervan overtuigd dat Port Xpert Industrie een mooie stap is in de ontwikkeling van toekomstige professionals. Door jongeren vroegtijdig kennis te laten maken met de industrie, helpen we niet alleen bij het vormen van hun carrièrepad, maar dragen we ook bij aan de ontwikkeling van een goed geïnformeerde en bekwame toekomstige arbeidskracht.

We zijn ons bewust van het belang van praktijkervaring voor jonge studenten. Daarom zijn we trots op ons kijkstageprogramma, een initiatief dat de kloof tussen theoretische kennis en praktische toepassing overbrugt. Onze kijkstages bieden leerlingen uit de 3de graad van het secundair onderwijs een unieke kans om één dag lang de dynamische wereld van de industrie van dichtbij te ervaren.

Tijdens deze meeloopdag krijgen de studenten de kans om onze professionals te schaduwen en een diepgaand inzicht te krijgen in de diverse aspecten van onze bedrijfsvoering. Van engineering en productie tot kwaliteitsborging, de leerlingen zien hoe hun studie in de praktijk wordt gebracht en ontdekken de veelzijdige carrièremogelijkheden binnen onze sector.

Het dragen van de juiste uitrusting en het volgen van veiligheidsprotocollen maken deel uit van de ervaring, waardoor studenten niet alleen leren over de technische aspecten van het werk, maar ook het belang van veiligheid en verantwoordelijkheid in de industrie ervaren.

Onze kijkstages zijn meer dan alleen een rondleiding, ze zijn een interactieve leerervaring. Studenten worden aangemoedigd om vragen te stellen en deel te nemen aan discussies, waardoor ze een waardevol inzicht krijgen in de dagelijkse uitdagingen en successen van onze medewerkers.

Naast de praktische ervaring, bieden we ook netwerkmogelijkheden aan. Tijdens de lunch hebben studenten de kans om in een informele setting met onze professionals te praten en meer te leren over hun persoonlijke carrièrepaden en ervaringen in de industrie.

Wat zijn STEMfluencers?
STEMfluencers zijn jonge professionals, niet ouder dan 35 jaar, die werkzaam zijn in de chemie, kunststoffen en life sciences sector. Zij brengen hun passie voor wetenschap en technologie naar de klaslokalen van de eerste graad van het middelbaar onderwijs. Door middel van gastlessen bieden ze leerlingen een authentieke blik op de sector, de carrièremogelijkheden en de innovatieve oplossingen die bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken zoals klimaatverandering, energietransitie en gezondheidszorg.
 

De rol van STEMfluencers
Deze jonge ambassadeurs vertellen een boeiend en echt verhaal dat jongeren inspireert aan het begin van hun middelbare schoolloopbaan - een cruciale tijd waarin ze belangrijke studiekeuzes maken. STEMfluencers delen hun persoonlijke ervaringen en laten zien welke kansen de chemie, kunststoffen en life sciences sector biedt. Ze illustreren hoe deze sectoren bijdragen aan een duurzame toekomst en hoe de jongeren zelf een rol kunnen spelen in deze spannende branche. Het is een oproep aan de jeugd om hun talenten in te zetten voor de uitdagingen van vandaag en morgen.
 

Het project achter STEMfluencers
Dit initiatief is een samenwerkingsproject van essenscia vlaanderen en Vlajo, met als doel jongeren te enthousiasmeren voor een toekomst in de chemie, kunststoffen en life sciences. Door de verhalen van STEMfluencers hopen ze de vonk van nieuwsgierigheid en passie voor wetenschap en techniek (STEM) bij jongeren aan te wakkeren.

In de hedendaagse snel veranderende arbeidsmarkt is het essentieel dat jongeren niet alleen theoretische kennis opdoen, maar ook inzicht krijgen in de praktische aspecten van het bedrijfsleven. "Ondernemers voor de Klas" is een initiatief dat deze kloof overbrugt door leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs in direct contact te brengen met ervaren professionals.

Het project, georganiseerd door Vlajo, laat ondernemers en bedrijfsmedewerkers als gastsprekers optreden en persoonlijke verhalen, kennis en inzichten delen met de jonge generatie. Deze twee uur durende interactieve sessies bieden een unieke kans voor leerlingen om te leren over de realiteit van het ondernemerschap en de diverse carrièremogelijkheden die het bedrijfsleven te bieden heeft.

De focus van de gastlessen ligt op het bespreken van toekomstige competenties zoals creativiteit, samenwerking en veerkracht. Deze vaardigheden zijn onmisbaar voor jongeren die de arbeidsmarkt zullen betreden en vormen een aanvulling op de traditionele schoolcurricula. Door het delen van ervaringen en het aangaan van een dialoog, helpen de gastsprekers studenten om een beter begrip te ontwikkelen van wat er van hen verwacht wordt in de professionele wereld.

Bij Evonik Antwerpen begrijpen we het belang van het cultiveren van toekomstig talent en daarom zetten we volop in op onze stagewerking. In samenwerking met diverse onderwijsinstellingen bieden we stageplaatsen aan die perfect aansluiten bij de studierichtingen en tegelijkertijd een waardevolle bijdrage leveren aan de professionele ontwikkeling van onze stagiairs.

Stages bij Evonik Antwerpen vormen een essentiële verbinding tussen de studentenwereld en de praktijk. Onze stagiairs worden ondergedompeld in het echte werk en krijgen de kans om zij aan zij met onze ervaren professionals te werken aan projecten die er echt toe doen. Dit biedt hen niet alleen een kijkje in de keuken van een chemiebedrijf, maar stelt hen ook in staat om hun opgedane kennis toe te passen en een professioneel netwerk op te bouwen.

Ons stageaanbod is breed en varieert van technische specialisaties zoals mechanica, machinediagnose & tribotechniek, tot procesoperatoren en lassers. Elke stage is zorgvuldig ontworpen om de stagiairs een volledige en rijke ervaring te bieden.

Veiligheid is een topprioriteit bij Evonik Antwerpen, en dat geldt ook voor onze stagiairs. Vanaf de eerste dag worden zij ingewijd in onze veiligheidscultuur en -protocollen, wat niet alleen bijdraagt aan hun veiligheid, maar ook aan hun begrip van het belang van veiligheid binnen de chemische industrie.

De stagewerking bij Evonik Antwerpen is meer dan een leermoment, het is een kans om deel uit te maken van een team dat innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. We zijn trots op de positieve feedback van onze voormalige stagiairs en de succesverhalen van hen die na hun stage een carrière bij ons of in de sector hebben opgebouwd.

Evonik Antwerpen blijft investeren in de stagewerking als een essentieel onderdeel van onze bedrijfscultuur en -strategie.

Bij SIRA-Opleiding vzw, een initiatief van Evonik Antwerpen en andere chemiebedrijven in de Antwerpse haven, staat het bieden van een tweede kans centraal. Al bijna 40 jaar biedt SIRA (Scheikundige Industrie Regio Antwerpen) jongeren tussen 18 en 25 jaar, die niet de traditionele onderwijsroute hebben gevolgd, de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot procesoperator in de chemische industrie.

De SIRA-opleiding is geen concurrent van het reguliere onderwijs, maar een complementaire route voor jongeren die buiten het traditionele systeem vallen. Met een indrukwekkend slaagpercentage van ongeveer 75 procent heeft SIRA al meer dan 1.000 procesoperatoren afgeleverd aan de sector. De opleiding is een bewijs dat een tweede kans werkt en dat deze jongeren met de juiste begeleiding en ondersteuning hun weg kunnen vinden in de chemische industrie.

De evolutie van het SIRA-publiek is opmerkelijk. De diversiteit neemt toe en oud-leerlingen groeien door naar hogere posities binnen de industrie. De SIRA-opleiding wordt vaak aanbevolen door voormalige studenten, wat de kracht van mond-tot-mondreclame onderstreept. 

De samenwerking met vele partners is cruciaal voor het succes van SIRA. Studenten volgen lessen via het volwassenonderwijs en worden op de werkplek begeleid door collega's van het bedrijf. De betrokkenheid van alle partners is essentieel om de studenten te ondersteunen op hun weg naar succes.

SIRA-Opleiding vzw is meer dan een opleidingsinstituut, het is een gemeenschap die diversiteit omarmt en jongeren de kans biedt om hun potentieel te realiseren. Met de steun van Evonik Antwerpen en andere chemiebedrijven blijft SIRA een essentiële bijdrage leveren aan de toekomst van de chemische industrie in de Antwerpse haven.

FLENZENBOOM

een samenwerking met GITOK uit Kalmthout

Evonik zet zich in voor het bevorderen van onderwijsprogramma's. Onze samenwerking met Gitok Bovenbouw voor het 'Flenzenboom'-project illustreert deze inzet op een uitstekende manier. Tot op heden hebben we de school voorzien van de essentiële materialen en instructies, waarmee de leerlingen de centrale stam hebben kunnen zagen en de zijtakken hebben kunnen markeren. Hun vakbekwaamheid kwam tot uiting in het nauwkeurig branden van de patronen. We kijken vol verwachting uit naar de volgende stap: het precies snijbranden van de zijtakken in de centrale stam. We zijn enthousiast over de voortgang en voelen ons trots op de inzet en het talent van deze jonge studenten.
 

OPLEIDING BRANDBLUSMIDDELEN

een samenwerking met CVO Vitant

Bij Evonik staat veiligheid altijd voorop, en we willen deze prioriteit delen met de bredere gemeenschap. Jaarlijkse bieden we brandveiligheidstrainingen aan, niet langer alleen aan onze eigen medewerkers, maar we hebben dit sinds 2023 ook uitgebreid naar lokale onderwijsinstellingen.

Deze trainingen zijn ontworpen om deelnemers te onderwijzen over de fundamentele principes van brandpreventie en -bestrijding, met een focus op de branddriehoek en het juiste gebruik van kleine brandblusmiddelen. Door praktische oefeningen en theoretische kennis te combineren, zorgen we ervoor dat zowel onze medewerkers als de studenten en docenten goed voorbereid zijn op noodsituaties.

STEUN VOOR ONDERWIJS IN OEKRAÏNE

een samenwerking met AP HOGESCHOOL

Bij Evonik Antwerpen geloven we in de kracht van onderwijs en de rol die het speelt in het bouwen van een betere toekomst, niet alleen lokaal, maar ook internationaal. Het Oekraïne-project van AP Hogeschool mocht hier dus niet ontbreken.

In een tijd waarin onderwijsondersteuning meer dan ooit nodig is, heeft AP Hogeschool een mooi initiatief genomen door didactisch materiaal te transporteren naar een hogeschool in Kiev. Dit materiaal omvatte een volledig gereviseerde motor en pomp, samen met een bijpassende schakelkast die is samengesteld uit geschonken en refurbished onderdelen. Dit project was niet alleen een technische uitdaging voor de studenten van AP, maar ook een kans om hun vaardigheden in de praktijk te brengen en bij te dragen aan een groter geheel.

Evonik Antwerpen heeft met plezier het frame voor de schakelkast vervaardigd. Dit frame zorgt ervoor dat de schakelkast op ooghoogte kan staan, wat een praktische en ergonomische oplossing biedt voor het klaslokaal. Onze inzet voor dit project weerspiegelt onze toewijding aan onderwijs en internationale samenwerking.

Deze actie is een voorbeeld van hoe industrie en onderwijsinstellingen samen kunnen werken om een positieve impact te hebben, zelfs over grenzen heen. We hopen dat onze bijdrage zal helpen om de kwaliteit van het onderwijs in Oekraïne te verbeteren, zelfs in deze uitdagende tijden.

Bij Evonik Antwerpen streven we ernaar om een verschil te maken, niet alleen binnen onze eigen gemeenschap, maar ook in de wereldwijde gemeenschap. We zijn toegewijd aan het ondersteunen van educatieve initiatieven en het bieden van kansen voor groei en ontwikkeling, waar dan ook. Dit project is slechts één van de vele manieren waarop we onze missie om kennis en middelen te delen, in de praktijk brengen.

Virtuele lassimulator

een samenwerking met Gitok

We ondersteunen de technologische vooruitgang in het technisch onderwijs. In samenwerking met BASF en M-Tech hebben we bijgedragen aan de aanschaf van een state-of-the-art virtuele lassimulator voor het Gitok. De simulator creëert een levensechte laservaring, minus de geur van gesmolten metaal. Studenten kunnen nu in een veilige, geurloze omgeving hun lasvaardigheden oefenen, terwijl docenten elke beweging nauwkeurig volgen via een draagbare computer.

De voordelen zijn aanzienlijk: meer oefentijd en een gedetailleerde foutenanalyse die het leerproces versnelt. Dit leidt tot een hogere slaagkans en een vlottere overgang naar complexere opdrachten.

De virtuele lassimulator is een aanvulling die de kwaliteit van het onderwijs verhoogt en de leerlingen voorbereidt op de eisen van de moderne arbeidsmarkt. Door dit project te steunen, investeren we in de toekomstige generatie vakmensen en versterken we de band tussen onderwijs en industrie. Het is een investering die op lange termijn vruchten zal afwerpen voor zowel de studenten als voor bedrijven zoals Evonik.

SCHENKING MECHANISCH MATERIAAL

een samenwerking met CVA Vitant

Evonik Antwerpen draagt bij aan de ontwikkeling van toekomstige vakmensen door de schenking van mechanisch materiaal aan CVO Vitant, campus De Masten in Kapellen. Dit materiaal vormt een waardevolle aanvulling op de praktijklessen van de opleiding mechanica-elektriciteit. CVO Vitant, een centrum voor volwassenenonderwijs, biedt een breed scala aan opleidingen aan, zowel overdag als 's avonds. Met deze donatie onderstreept Evonik haar toewijding aan onderwijs en de lokale gemeenschap, en biedt zo studenten de kans om hun vaardigheden te verfijnen met echt industrieel materiaal.

EDUCATIEVE SYNERGIE

een samenwerking met PITO Stabroek, Gitok Kalmthout, Don Bosco Haacht en AP Hogeschool

Bij Evonik Antwerpen zijn we ons bewust van het belang van een sterke verbinding tussen industrie en onderwijs. Daarom initiëren we actief netwerkmomenten met scholen om een dialoog te openen die verder gaat dan de bezoeken. Ons doel is om wederzijdse behoeften en mogelijkheden te verkennen, van de praktische noden in het onderwijs tot de expertise die wij als bedrijf kunnen bieden.

Tijdens deze netwerkmomenten gaan we in gesprek met onderwijsinstellingen om te ontdekken wat zij zoeken in een industriële partner en hoe Evonik kan bijdragen aan het verrijken van hun programma's. We verkennen de scholen, leren hun unieke aanbod kennen, en brainstormen samen over hoe we effectieve samenwerkingen kunnen opzetten die beide partijen ten goede komen.