verpleger

werner

  • Functie: Verpleger en ergonoom
  • Vestiging: Evonik Antwerpen, België
  • Segment: Technology & Infrastructure
  • In dienst bij Evonik: 2005
  • Studies: Verpleegkunde

Hallo Werner, Kan je ons wat meer over jezelf vertellen?

Mijn naam is Werner Grasser en ik werk sinds 2005 als bedrijfsverpleegkundige bij Evonik in Antwerpen. Onze medische dienst staat in voor zo'n 1.000 medewerkers op onze site. Mijn taken zijn heel gevarieerd. Wij zorgen voor de planning en de uitvoering van de gezondheidsbeoordelingen van onze medewerkers, onderzoeken onze travellers en expats , verzorgen de vaccinaties, de biomonitoring, nemen deel aan bedrijfsrondgangen, evalueren nieuwe PBM’s, houden de database van de chemische producten actueel, verzorgen de industriële hygiëne en uiteraard de ergonomie. En als het dan toch ergens fout gaat en iemand een letsel oploopt, verzorgen wij de EHBO.

Interessant, dat zijn heel wat taken. Vertel, wat maakt jouw job zo speciaal?

In 2006 volgde ik een cursus technicus ergonomie aan het instituut voor preventie, bescherming en welzijn op het werk. Sindsdien bekommer ik mij samen met mijn collega Peter om de ergonomische problemen op onze site. We voeren tevens, in samenspraak met de afdelingsverantwoordelijken, de risicoanalyses van het manueel hanteren van lasten en de beeldschermwerkplekken uit.

Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?

Op onze medische dienst, die een onderdeel is van de IDPBW (Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk), dienden zich regelmatig medewerkers aan met pijnklachten, meestal in de rug, nek en schouders. Deze klachten zijn het gevolg van specifieke taken of werkomstandigheden (bv. productiemedewerkers die zwaar moeten tillen of kantoormedewerkers die vooral aan hun bureau zitten). Hierdoor werd mijn interesse voor ergonomie gewekt en toen onze vorige ergonoom met pensioen ging, heb ik zijn taak overgenomen.

Op welke realisatie (op het gebied van ergonomie) ben je het meest fier?

Eigenlijk ben ik op elke realisatie fier omdat het soms toch wel wat voeten in de aarde heeft om medewerkers te overtuigen om arbeidsplaatsen, arbeidsomstandigheden of werktuigen aan te passen. Het is moeilijk om gewoontes te doorbreken en ergonomische problemen worden dikwijls niet als dringend beschouwd. Dit zou wel het geval moeten zijn! De ergonomische aanpassingen bewijzen hun waarde vooral op lange termijn en de voordelen zijn niet altijd onmiddellijk waarneembaar. Maar het meest fier ben ik toch op het implementeren van 24-uurs stoelen in onze controlekamers. Vroeger zaten onze bordmannen op gewone bureaustoelen gedurende 8 uur per dag. Er was ook geen standaard, ieder team kocht zelf zijn bureaustoelen. Sinds het invoeren van de 24-uurs stoelen zijn er heel wat klachten verdwenen. Ook voor de gewone bureaustoelen hebben we nu een standaardisatie doorgevoerd, zodat op de ganse site een goede ergonomische bureaustoel wordt gebruikt. De aankoop van een in hoogte verstelbaar bureau is nu eveneens de standaard voor beeldschermwerkplekken. 

Kan je ons een goed voorbeeld geven van "innovaties" op het gebied van ergonomie die ons dagelijks leven verbeterd hebben?

Een goed voorbeeld hiervan zijn volgens mij handgereedschappen voor linkshandigen zoals scharen, dunschillers of computermuizen. Als je weet dat 10 procent van de bevolking linkshandig is, maar de meeste handgereedschappen gemaakt zijn voor rechtshandigen, kan je ervan uitgaan dat ongeveer 10 procent van onze medewerkers tools gebruikt die problemen kunnen veroorzaken. 1 op de 5 linkshandigen heeft problemen op het werk omdat ze linkshandig zijn. Bij het gebruik van rechtshandig gereedschap als linkshandig persoon moet je dit op een ongemakkelijke en onhandige manier gebruiken. Bovendien kan het echte veiligheidsproblemen veroorzaken. Ergonomische, linkshandige materialen verbeteren de productiviteit, maar zorgen er ook voor dat de linkshandige medewerker zich gewaardeerd en geholpen voelt. Wist je trouwens dat 13 augustus de Internationale Dag van de Linkshandigen is?

Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?

Het nieuwe Koninklijk Besluit van 2 mei 2019 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk inzake de binnenluchtkwaliteit in de werklokalen dient nog verder in praktijk te worden omgezet. Het doel van dit nieuwe besluit is de gezondheid van de medewerkers te beschermen en een goede luchtkwaliteit te bereiken. Om dit te realiseren zullen we een risicoanalyse uitvoeren en vervolgens, indien nodig, voorzorgsmaatregelen nemen.

Laten we afsluiten met een meer persoonlijke vraag: hoe heb je de weg naar Evonik gevonden?

Voor ik bij Evonik begon te werken, heb ik 14 jaar in een ziekenhuis gewerkt op de intensive care. Na die 14 jaar wou ik iets anders doen dan in een ziekenhuis werken. Toen ik in een lokale krant naar een nieuwe job aan het zoeken was, trok een advertentie van Degussa mijn aandacht. Degussa, nu Evonik, was een bekend bedrijf in de haven van Antwerpen en het werken in een chemische omgeving was iets heel nieuws voor mij. Maar wat mij het meest heeft aangetrokken - en nog steeds aantrekt - is dat ik nu kan voorkomen dat mensen ziek worden en hen kan helpen om hun gezondheid te verbeteren. Wat ik zo leuk vind aan deze job bij Evonik is het gevarieerde takenpakket.